Adaptacja dziecka do warunków przedszkolnych

Adaptacja oznacza przystosowanie do nowych warunków, poradzenie sobie, zgodę na zmianę. Dla niektórych maluchów rozpoczęcie przygody związanej z przedszkolem jest źródłem napięć, strachu, a także obawy przed nowym otoczeniem.  Adaptacja w przedszkolu u większości dzieci trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy. O jej długości decyduje jednak wiele czynników, między innymi: dojrzałość emocjonalna dziecka oraz postawa rodziców. W tym ciężkim okresie dla dzieci najważniejsze jest zrozumienie i poczucie bezpieczeństwa. Dla dzieci jest to nowe miejsce, nowi ludzie, zasady, brak rodziców oraz brak orientacji w czasie. 

Fala emocji jaka zalewa dziecko bez wątpienia sięga rozmiarów tsunami. Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach, które ułatwią okres adaptacji dziecka w przedszkolu:

- opowiedz dziecku o przedszkolu, co będzie w nim robić, kto się będzie nim opiekować i dlaczego tam idzie;
- życz dziecku dobrej zabawy w przedszkolu, miłego dnia, zachęć do aktywnego udziału w zabawach, zajęciach.  
- unikaj komunikatów, które budują strach albo przekonanie, że przedszkole to nieprzyjemne,  groźne miejsce: ,,Nie bój się”, ,,Przykro mi, ale muszę iść”, ,,Dasz sobie radę”, unikaj smutnego,  rozżalonego tonu – staraj się przenieść na dziecko entuzjazm, pozytywne emocje, radość;
- ustal porę dnia, kiedy odbierzesz dziecko np. ,,przyjdę po obiadku'';
- dotrzymuj umów, nie oszukuj np. ,,Pójdę do auta i zaraz wracam” – dziecko wierzy w słowa wypowiadane przez rodziców;
- stwórz poranną rutynę: dzięki temu unikniecie wielu stresów, dziecko będzie wiedziało co zaraz nastąpi i będzie na to lepiej emocjonalnie przygotowane, możecie np. żegnać się zawsze w ten sam sposób ,,Przytulas, piąteczka, buziak i czas na świetną zabawę!”
nie rozstawaj się zbyt długo;
- postaraj się zachować spokój- nie krzycz, nie odrywaj go od siebie i nie pozwól, by zobaczyło, że wahasz się, czy zostawić je w przedszkolu;
- zaufaj nauczycielowi.
 

Warto uczyć dziecko samodzielności - tego, co mu się w przedszkolu przyda i pomoże poczuć się pewniej:

- korzystać z toalety;
- mówić, jak ma na imię i nazwisko;
- zgłaszać potrzeby (mówić, że coś boli, jest zimno itp.);
- używać łyżki i widelca przy jedzeniu;
- zdejmować i ubierać podstawowe części garderoby.
 

Adaptacja ma olbrzymie znaczenie, ponieważ jest to mechanizm, z którego korzystamy przez całe życie. Każde dziecko ma indywidualną ścieżkę rozwojową, każde musi przejść przez okres adaptacji w nowym środowisku, otoczeniu. To od nas, dorosłych w dużej mierze zależy, jak długo on będzie trwał. Wszyscy pragniemy, aby wychowywane przez nas dzieci były szczęśliwe, wesołe, mądre, dobre, kochane i kochające. Dlatego też tak bardzo ważna jest współpraca rodziców z nauczycielem w życzliwej i pełnej wzajemnego zaufania atmosferze. Mamy więc nadzieję, że z Państwa pomocą uda nam się taką atmosferę stworzyć dla dobra naszych przedszkolaków. 

 

Źródło:

1. Książka pt. ,, Kolorowy potwór idzie do przedszkola'' autor Anna Llenas; 

2. Konferencja Froebl- od adaptacji do relacji- droga do wychowawczego sukcesu;

3. Blog – artykuł o adaptacji dzieci w przedszkolu https://panimonia.pl/.