Sprawozdanie z funkcjonowania kontroli zarządczej

Przedszkola nr 4 w Radzionkowie.

za rok  2014

 

I. Działania podjęte w roku którego dotyczy sprawozdanie w celu realizacji standardów kontroli zarządczej w następujących grupach stanowiących elementy kontroli zarządczej:

1. Środowisko wewnętrzne

Przestrzeganie wartości etycznych

Zasady etyczne dla pracowników zostały wprowadzone zarządzeniem Dyrektora nr 8-2010 z dnia 30 listopada 2010r.. Po zapoznaniu wszyscy pracownicy potwierdzili to podpisem. W VIII na naradzie początkowej kodeks etyki został przypomniany wszystkim pracownikom. Jak wynika z prowadzonego monitoringu, który obejmował:

a) dokonywanie analizy przestrzegania norm etycznych przez pracowników,

b) prowadzenie postępowania wyjaśniającego w przypadku powzięcia informacji o naruszeniu norm etycznych przez pracowników,

w roku 2014 nie zaobserwowano naruszenia obowiązujących norm.

Kompetencje zawodowe

W Przedszkolu zatrudniane są wyłącznie osoby posiadające stosowną wiedzę, umiejętności

i doświadczenie oraz wymagane kwalifikacje zgodnie z obowiązującym prawem. Obowiązki pracowników określają zakresy obowiązków. Praca nauczyciela podlega ocenie na podstawie procedury oceniania.

W 2014r. dokonano jednej oceny pracy nauczyciela. Oceny pracowników administracji i obsługi dokonuje się pisemnie raz na dwa lata zgodnie z regulaminem oceniania pracowników administracji i obsługi. W roku sprawozdawczym nie dokonano oceny pracowników. Podwyższanie kwalifikacji i rozwój kompetencji zawodowych odbywa się poprzez szkolenia – zgodnie z planem doskonalenia, który jest przedkładany Burmistrzowi. Nie przewiduje się rozwoju zawodowego pracowników obsługi. W/w pracownicy biorą udział w szkoleniach zgodnie z planem szkoleń administracji i obsługi. Wszystkie stanowiska są opisane wraz z uwzględnieniem ryzyka zawodowego.

Struktura organizacyjna

Strukturę organizacyjną określa Statut Przedszkola oraz projekt organizacyjny zatwierdzany przez Organ Prowadzący.

Burmistrz Miasta Radzionków zatwierdził projekt na rok szkolny 2014/2015. W razie chorób na bieżąco wprowadza się zmiany w harmonogramie pracy nauczycieli i wprowadza się godziny doraźnych zastępstw.

Statut określa szczegółowo zakres zadań i kompetencji poszczególnych pracowników, zaś zakresy obowiązków znajdują się w aktach osobowych każdego pracownika.

Delegowanie uprawnień

Poszczególni pracownicy posiadają zakresy czynności regulujące ich obowiązki i uprawienia. Delegowanie uprawnień dokonywane jest wyłącznie w formie pisemnego zarządzenia dyrektora i potwierdzane podpisem pracownika przyjmującego te uprawnienia. Zarządzenie określa termin i zakres tych uprawnień. Pracownicy, którzy ponoszą odpowiedzialność materialną podpisują stosowne oświadczenia.

2. Cele i zarządzanie ryzykiem

Misja

Misją Przedszkola jest wspomaganie rozwoju i edukacji w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

Określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji

Określono cele i zadania wraz z odpowiedzialnymi osobami zgodne ze specyfiką placówki.

Identyfikacja ryzyka.

W Przedszkolu powołany zespół na podstawie arkusza identyfikacji i oceny ryzyka dokonał analizy zagrożeń, wyznaczył mierniki, stosowane mechanizmy kontrolne oraz określił ryzyko rezydualne .

Przy identyfikacji ryzyka rozważane były czynniki sprzyjające wystąpieniu ryzyka o charakterze finansowym i niefinansowym.

Członkowie zespołu określili działania, które mają na celu zmniejszyć ryzyko do akceptowanego poziomu.

Analiza ryzyka

W zakresie ryzyka finansowego prowadzono oszczędną gospodarkę finansową. Wszystkie operacje finansowe i gospodarcze dokonywano zgodnie z przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości w przedszkolu.

W zakresie ryzyka niefinansowego tj. zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i pobytu dzieci w przedszkolu oraz realizacji procesu dydaktycznego prowadzono działania zgodnie z obowiązującymi procedurami oraz wewnętrzne kontrole zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego, wyciągano wnioski do dalszej pracy. Wszystkie stosowane mechanizmy kontrolne miały na celu doprowadzić wyznaczone ryzyko do poziomu tolerowanego.

Reakcja na ryzyko

W placówce ustalono mechanizmy kontrolne proporcjonalne do ryzyka, które mają doprowadzić ryzyko do akceptowalnego poziomu. Monitoruje się proces zarządzania ryzykiem, są one na poziomie tolerowania.

W placówce występuje jedno podwyższone ryzyko, które częściowo zostało przeniesione na organ prowadzący – dotyczy większego zakresu remontu bloku żywieniowego. Do sanepidu został złożony wniosek o prolongatę dot. przesunięcia terminu wykonania remontu kuchni.

3. Mechanizmy kontroli

Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej

Dokumentacja systemu kontroli zarządczej obejmująca wszystkie regulaminy, procedury, instrukcje, zakresy obowiązków, a także inne dokumenty, były one dostępne dla wszystkich pracowników w formie papierowej.

Za dokumentowanie kontroli zarządczej odpowiada dyrektor, zaś za koordynację i uaktualnienia powołany zespół.

Nadzór

Elementem systemu kontroli zarządczej była także kontrola wewnętrzna zawarta w planie nadzoru pedagogicznego. Wyniki przeglądów, hospitacji i kontroli zostały omówione na RP, co ma oddźwięk w dokumentacji dyrektora. Prowadzi się również kontrolę organizacji i porządku w procesie pracy w oparciu o regulaminy – pracy, wynagradzania, ZFŚS, oświadczenia za powierzone mienie i sprzęt – nie stwierdzono uchybień w tym zakresie

Ciągłość działalności

W placówce stosuje się działania na wypadek różnych zagrożeń – na bieżąco są odnotowywane w dzienniku pogadanki z dziećmi dotyczące bezpieczeństwa oraz rozmowy z personelem na RP. Opracowana została instrukcja przeciwpożarowa na wypadek pożaru i innych zagrożeń wraz z planem ewakuacji oraz zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych i niestandardowych. Przeprowadzono próbny alarm przeciwpożarowy. Statut określa sposób działania w razie wypadków dzieci. W planie urlopów oraz podczas nieobecności pracowników administracji i obsługi spowodowanej chorobą uwzględnia się system zastępstw, zapewniających ciągłość funkcjonowania placówki.

Ochrona zasobów

Dostęp do zasobów placówki mają tylko upoważnione osoby. Pracownicy mają powierzoną pisemną odpowiedzialność za właściwe wykorzystanie i gospodarowanie zasobami placówki. Dokumentacja jest prawidłowo zabezpieczona.

Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych

Merytoryczne kwestie z zakresu obiegu dokumentów oraz gospodarki finansowej w formie procedur kontroli są uregulowane odrębnymi przepisami wewnętrznymi tj.: zasady prowadzenia rachunkowości, procedury kontroli finansowej, zasady i tryb udzielania zamówień publicznych. W placówce stosowano zapytania ofertowe do różnych firm przed wykonawstwem danego zadania i wybierano najtańszą ofertę, prowadzono oszczędną gospodarkę i właściwy obieg dokumentów. Wprowadzono rejestr umów i zleceń.

Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych

Mechanizmy kontroli informatycznej określa instrukcja, wg której zarządza się systemem informatycznym, zwracano szczególną uwagę na: sporządzanie kopii bezpieczeństwa, dostęp do poszczególnych elementów systemu tylko upoważnionych pracowników, ograniczenie możliwości kopiowania informacji i instalowania prywatnego oprogramowania, zakaz używania oprogramowania bez ważnej licencji - nie stwierdzono uchybień

4. Informacja i komunikacja

Bieżąca informacja

W obrębie struktury organizacyjnej jednostki funkcjonują następujące mechanizmy przekazywania informacji:

1) narady, które odbywają się zgodnie z harmonogramem narad oraz w miarę potrzeb, które są protokołowane

2) umieszczanie na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej, BIP

3) przekazywanie w formie pisemnej i elektronicznej ( e-maile),

4) polecenia przełożonego.

5) zarządzenia dyrektora

6) przyjmowanie skarg, wniosków i odwołań

komunikacja wewnętrzna

W placówce funkcjonuje sprawdzony system komunikacji wewnętrznej, który zapewnia prawidłowy przepływ informacji między wszystkimi pracownikami przedszkola.

komunikacja zewnętrzna

Komunikacja zewnętrzna obejmuje wszystkie podmioty zewnętrzne, z którymi prowadzi się współpracę. Prowadzi się komunikacje werbalną, pisemną i elektroniczną. Skargi i wnioski zgodnie z procedurą przyjmuje i rozpatruje dyrektor.

5. Monitorowanie i ocena

Monitorowanie systemu kontroli zarządczej

Dyrektor monitorował na bieżąco system kontroli zarządczej i wspólnie z powołanym zespołem oraz pracownikami dokonywał analizy, czy system ten działa skutecznie.

Samoocena

Samoocenę kontroli zarządczej w placówce przeprowadza dyrektor na podstawie arkusza samooceny oraz poszczególni pracownicy.

Audyt wewnętrzny

Nie dotyczy

Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej

Źródłem uzyskania przez dyrektora placówki zapewnienia o stanie kontroli zarządczej są wyniki bieżącego monitorowania i samooceny. Pozyskane informacje o stanie kontroli zarządczej przekazywane są w formie oświadczenia właściwym organom, z którym zapoznaje się pracowników przedszkola.

II. Ujawnione obszary wymagające zmian w zakresie standardu określonego w grupie:

1. Środowisko wewnętrzne

Przestrzeganie wartości etycznych------------------------

Kompetencje zawodowe ------------------------

Struktura organizacyjna-------------------

Delegowanie uprawnień-------------------

2. Cele i zarządzanie ryzykiem

Misja------------------

Określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji-------------------

Identyfikacja ryzyka.--------------------

Analiza ryzyka------------------------

Reakcja na ryzyko------------------------

3. Mechanizmy kontroli

Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej --------------------------

Nadzór--------------------------

Ciągłość działalności-------------------------

Ochrona zasobów--------------------------

Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych---------------------------

Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych

Nie dotyczy

4. Informacja i komunikacja

Bieżąca informacja ---------------------------

Komunikacja wewnętrzna ------------------------------

Komunikacja zewnętrzna------------------------------

5. Monitorowanie i ocena

Monitorowanie systemu kontroli zarządczej ------------------------------

Samoocena -----------------------------

Audyt wewnętrzny----------------------------

Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej-----------------------

III. Planowane działania w celu aktualizacji i dostosowania kontroli zarządczej do obowiązujących przepisów i potrzeb organizacji w roku następującym po roku którego dotyczy sprawozdanie oraz komórka organizacyjna / osoba/ odpowiedzialna za wykonanie planowanych działań naprawczych:

1. Środowisko wewnętrzne

Przestrzeganie wartości etycznych----------------------------------

Kompetencje zawodowe -----------------------------------

Struktura organizacyjna-------------------

Delegowanie uprawnień--------------------

2. Cele i zarządzanie ryzykiem

Misja------------------

Określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji--------------------

Identyfikacja ryzyka.---------------------

Analiza ryzyka------------------------

Reakcja na ryzyko---------------------------

3. Mechanizmy kontroli

Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej --------------------------

Nadzór--------------------------

Ciągłość działalności----------------------------

Ochrona zasobów--------------------------

Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych---------------------------

Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych--------------------------

4. Informacja i komunikacja

Bieżąca informacja ---------------------------

Komunikacja wewnętrzna ------------------------------

Komunikacja zewnętrzna------------------------------

5. Monitorowanie i ocena

Monitorowanie systemu kontroli zarządczej ------------------------------

Samoocena ---------------------

Audyt wewnętrzny----------------------------

Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej----------------------------

IV. Termin wykonania działań naprawczych:

1. Środowisko wewnętrzne

Przestrzeganie wartości etycznych ----------------------------

Kompetencje zawodowe -----------------------------

Struktura organizacyjna----------------------------

Delegowanie uprawnień------------------------------

2. Cele i zarządzanie ryzykiem

Misja-------------------------------

Określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji---------------------------------

Identyfikacja ryzyka.----------------------------------

Analiza ryzyka---------------------------------

Reakcja na ryzyko------------------------

 

3. Mechanizmy kontroli

Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej ---------------------------------

Nadzór-------------------------------

Ciągłość działalności-----------------------------

Ochrona zasobów-------------------------------

Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych-----------------------------------

Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych----------------------------------

4. Informacja i komunikacja

Bieżąca informacja ---------------------------------

Komunikacja wewnętrzna ---------------------------------

Komunikacja zewnętrzna ----------------------------------

5. Monitorowanie i ocena

Monitorowanie systemu kontroli zarządczej -----------------------------------

Samoocena------------------------------------

Audyt wewnętrzny---------------------------------------

Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej-------------------------------------------

V. Informacja o kontrolach wewnętrznych /zewnętrznych przeprowadzonych w jednostce:

Prowadzi się kontrolę wewnętrzną w zakresie:

• Nadzoru pedagogicznego (przeglądów, hospitacji, ewaluacja wewnętrzna i wspomaganie)

• Wewnętrzna kontrola finansowa przy współudziale księgowej ZPO

• Kontrola bezpieczeństwa

• Kontrola w zakresie żywienia zbiorowego

W zakresie kontroli zewnętrznej przeprowadzono:

- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny – 10.09.2014r. – ocena warunków higieniczno-zdrowotnych w placówce

- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny – 20.10.2014r. – ocena bieżącego stanu sanitarno-higienicznego i technicznego bloku żywieniowego

- Kontrola inspektora Łukasza Mazika z UM – 16-19.09.2014r. - Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej w zakresie wykonywanych zadań oraz sposób funkcjonowania w jednostce kontroli zarządczej.

VI. Informacja o listach kontrolnych – proszę o wskazanie, czy sporządzono listy kontrolne dla poszczególnych standardów w grupach kontroli zarządczej.

Listy kontrolne w załączeniu

VII. Uwagi: brak

Sporządził: Anna Gajkiewicz, dnia 19.02.2015 r.

Zatwierdził: Anna Gajkiewicz, dnia 19.02.2015r.

 

 

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej

Przedszkola nr 4 w Radzionkowie.

za rok  2014

 

Dział I

Jako osoba odpowiedzialna za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, tj. działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, a w szczególności dla zapewnienia:

-    zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,

-    skuteczności i efektywności działania,

-    wiarygodności sprawozdań,

-    ochrony zasobów,

-    przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,

-    efektywności i skuteczności przepływu informacji,

-    zarządzania ryzykiem,

oświadczam, że w kierowanym przeze mnie Przedszkolu nr 4

 

 

Część A

     X w wystarczającym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.

Część B

     w ograniczonym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.

Zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej wraz z planowanymi działaniami, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej, zostały opisane w dziale II oświadczenia.

Część C

     nie funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.

Zastrzeżenia dotyczące funkcjonowania kontroli zarządczej wraz z planowanymi działaniami, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej, zostały opisane w dziale II oświadczenia.

Część D

Niniejsze oświadczenie opiera się na mojej ocenie i informacjach dostępnych w czasie sporządzania niniejszego oświadczenia pochodzących z:

     X monitoringu realizacji celów i zadań,

     X samooceny kontroli zarządczej przeprowadzonej z uwzględnieniem standardów kontroli  zarządczej dla sektora finansów publicznych,

     X procesu zarządzania ryzykiem,

     X audytu wewnętrznego,

     X kontroli wewnętrznych,

     X kontroli zewnętrznych,

     X innych źródeł informacji:

Jednocześnie oświadczam, że nie są mi znane inne fakty lub okoliczności, które mogłyby wpłynąć na treść niniejszego oświadczenia.

 

Radzionków 19.02.2015r.

Anna Gajkiewicz